tiistai 7. huhtikuuta 2015

Kauppiaan hätähuuto



POIKKEUKSELLISESTI Tämä postaus ei ole kirjoittamani, mutta julkaisen sen, koska asioin itse useammin pikkukaupoissa kuin ketjumyymälössä ja kangaskauppa WEXLER on ollut yhteistyökumppanini jo kauan. Tämä kirjoitus herättäköön meitä ymmärtämään pienyrittäjien arkea. Kirjoituksen on kirjoittanut Facebookiin pienyrittäjä Erica Wexler, WEXLER kangaskauppa. Lahti.
Olen liittänyt kirjoitukseen omia kuviani Wexleriltä. Alkuperäiseen kirjoitukseen kuvat eivät kuuluneet.
























Kauppiaan "hätähuuto"'


"Olen tätä miettinyt pitkään ja nyt haluan ottaa tämä asia esille kaikkien teidän kanssa.
Olimme lopetusuhan alla koko syksyn, 3 kk kiinni ja sisulla vielä jatkoimme uudessa paikassa. Meistä on tykätty kamalasti ja olemme saaneet tosi paljon positiivista ja kannustavaa palautetta MUTTA kissa kiitoksilla elää. Otan aiheen esille, koska se on meillä erittäin ajankohtainen juuri nyt. Mutta samalla haluan puhua kaikkien pienyrittäjien puolesta.
Moni valittelee, että vaihtoehtoja isoille ketjuille ei enää ole, aina on tarjolla "sitä samaa" ja kaikki persoonallisuus on poissa kaupoista. Mutta oletko koskaan ajatellut, että Sinä päätät joka päivä, mikä kauppa jatkaa ja mikä ei. Läheisin esimerkki on tietenkin meidän myymälä. Tosi moni tykkää, hirmu moni toivoo hyvää ja jatkoa, MUTTA meiltä pitäisi myös ostaa jotain muutakin kuin halpoja nappeja.
Jokainen pienyrittäjä yrittää taistella isoja ketjuja vastaan tarjoamalla jotain persoonallista, mitä et muualta saa. Meillä se on halvat hinnat ja hyvä laatu, mutta kääntöpuoli on se, että jos myyn leveää kuminauhaa 0,50 €/m, mikä on alle tukkuhinnan, niin tarkoituksena olisi ostaa enemmän kuin yhden housun tarpeisiin, tai sitten kankaita samalla reissulla.
Nyt se iso kysymys on, että mitä te asiakkaat oikeasti haluatte? Moni kannustaa minua jatkamaan, koska "on kiva, että on vaihtoehto isolle ketjuille ja täydennystä markkinoille". No meillä on erilaisia ja kivoja kankaita, mutta niitä pitäisi myös ostaa. Sama koskee sitä paikallista kenkäkauppaa tai mökkipaikkakunnan ruokakauppaa. Niin moni puhuu siitä, että 20 vuotta paikkakunnalla on ollut kauppa XX, mutta nyt sitä ei enää ole ja ainoa vaihtoehto on ketju CC.
Niin se menee. SINÄ päätät. Kaivataanko myös pikkukauppoja?
Me olemme perheyritys ja tehneet parhaamme luodaksemme sellaisen kangaskaupan, missä on mukava asioida ja mistä löytyy "kaikkea sellaista, mitä muualta ei saa". Meillä ei koskaan ole samaa valikoimaa kuin isossa myymälässä, mutta toisaalta meillä on niitä persoonallisia vaihtoehtoja, mitä iso ketju ei ota valikoimiinsa. Sanon pää pystyssä, että olemme siinä pisteessä, että joko jatkamme tai emme. Minulle epäonnistuminenkaan ei ole häpeä. Loin joka tapauksessa sellaisen kangaskaupan, missä minä olisin halunnut asioida.
Asiakkaan pitää aina muistaa se, että kaikki myynti ei mene kauppiaan taskuun, vaan siitä maksetaan vuokra, palkat, tavara, sähköt jne. Eli se on pienestä kiinni. Yleensä me pienyrittäjät emme haaveile hienoista autoista tai luksuslomista, vaan haluamme vain saman tulon kun kaikista muistakin perusammateista saa, eli peruskulut katettua. Leipää perheelle.
Meillä on paljon perustuotteita tarjolla alle tukkuhinnoin: nappeja, metriketjua, kuminauhaa, pitsejä. Ja kankaissa paljon ykköslaadun kankaita todella edullisesti koko perheen tarpeisiin: viskooseja, pellavia, collegea, trikoita ...
Vaikka edellinen kappale oli "mainos meidän puolesta", niin ennen kaikkea toivon, että luet tämän yrittäjyyden puolesta. Riippumatta siitä, kuka sinä olet tai mitä teet, niin SINÄ valitset, mitä kauppoja on tarjolla ensi kuussa ja mitä arvoja ne kaupat edustavat.
Kangaskauppa Wexlerin kohdalla päätös on nyt teidän: jatkuuko meidän tarina vai eikö meidän liikeidealle ole tilausta markkinoilla? En kerjää sympatiaa enkä armopaloja. Liikemaailma on bisnestä ja siellä on ihan samat riskit kuin muidenkin työpaikkojen kohdalla. Tämä on enemmänkin kirjoitus kaikkien kauppiaiden puolesta havahduttamaan kaikki teidät siihen, että mitä teidän ja meidän päivittäiset valinnat merkitsevät. Jokainen ostopäätös on elämän ja kuoleman kysymys jokaiselle kaupalle, oli se kangas-, kenkä- tai maitokauppias. Millaisen kauppavalikoiman sinä haluat elinpiiriisi ensi kesänä?
Saako tällaista kirjoittaa? En tiedä. Mutta me olemme sellaisessa pakkoraossa, että asiakkaidemme tarvitsee myös ostaa eikä vain tykätä. Itse tykkään meidän kaupasta ja valikoimasta. Parhaamme olemme tehneet ja minulla on monta ässää hihassa. MUTTA jos pikkukaupalle ei ole kysyntää, niin meidän loru loppuu siihen. Sinä päätät.
Tämä oli hätähuuto meidän kaupan puolesta, koska me olemme kriittisessä tilassa. Samalla tämä on havahdutus kaikkien muiden kauppiaiden puolesta. Joka ostoskerralla Sinä päätät, tuleeko meistä ketjujen Suomi vai onko täällä tarjolla myös muita vaihtoehtoja.
Haluan vielä loppuun sanoa, että avaan myymälän taas huomenna klo 10 ENKÄ tule kyttäämään, että kuka käy vain katselemassa ja kuka ostaa. Meille saa edelleenkin tulla vain haahuilemaan, juttelemaan tai katselemaan. Mutta tämän taakan alla me emme ole täällä pitkään, jos me emme saa tarpeeksi ostavia asiakkaita. Toin tämän esille, jotta kenenkään eri tarvitse tulla surkuttelemaan, että "voi voi, kun te suljette" ja "olisi kiva, että tekin olisitte jatkaneet". SINÄ päätät meidän kohtalostamme tänään, huomenna ja ensiviikolla. Sen jälkeen se voi olla liian myöhäistä.
Sama koskee jokaista suomalaista pienyrittäjää.
Jaa tämä viesti, jos haluat myös jatkossa muitakin kuin ketjukauppoja tai jos et halua mainostaa meitä, niin muokkaa sanoma omanlaiseksesi. Tärkeintä on ravistella koko yhteiskuntaa myös tämän asian tiimoilta. Halutaanko vain ketjuja vai myös persoonallisia kauppjoa? Ja jos jälkimmäisiä, niin "nyt tarttis tehdä jotain"!".










Kommentteja kirjoituksesta, pienyrittäjyydestä tai markkinointikikoista voitte laittaa blogini palautekenttään tai sitten suoraan kangaskauppa WEXLER :n Facebook sivuille.

7 kommenttia:

  1. Tämä on niin totta koko juttu.Harvapa se ihastelulla itsensä elättää ja ruuan pöytään saa.Samaan olen itse törmännyt myyjäisissä,toki paljon pienemmässä mittakaavassa.Mutta ei niitäkään kannata pitää jos kukaan ei osta mitään niin kukapa myyjä sinne paikalle jaksaa tulla.Varsinkin kun kaupan päälle varastetaan ideat...ja myyjäisissä sentään vuokra ym on tosi pienet verrattuna oikeaan kivijalkakauppaan.
    Kuvista päätellen ainakin minulla ei tulisi vaikeutta löytää sopivaa kangasta.Pikemminkin vaikeus valita <3
    Harmi, että asun niin kaukana,mutta jos satun kulmille niin ehdottomasti tulen käymään-ja ostamaan:D

    VastaaPoista
  2. Hyvä päivitys, sillä en edes tiennyt, että Wexler on yhä olemassa! Kävin Helsingistä käsin kaupassa useammankin kerran silloin kun se oli keskustassa. He kertoivat, että liike suljetaan, mutta ei uutta osoitetta. Tiedän, että meidän tilkkukillasta varmasti rynnistää uuteen kauppaa useita naisia, heti kun kuulevat kaupan olevan auki! Itsekin aion varmasti käydä kaupassa.

    VastaaPoista
  3. Kauppa ei toimi ilman asiakkaita, mutta eipä niitä asiakkaita riitä vain "säälistä" vaan kaupan pitää olla sellainen että sinne asiakkaat tulevat ilman vetoomuksiakin. Wexlerin pitäisi mainostaa enemmän (monessa paikassa useakaan ei tiennyt sen olevan taas auki) ja somen käyttöön pitäisi panostaa. Lyhyempiä, napakoita, kuvallisia fb-päivityksiä usein, välillä kilpailuja tai jotain "mistä tykkäät" -eniten kyselyitä. Pysyisi ihmisten mielessä ja tietoisuus leviäisi. Pitäisikö valikoimaa supistaa ja päivittää? Flanellit ja paneelit on kivoja, mutta meneekö niitä oikeasti kaupaksi? Trikoot ovat hiukan vanhanaikaisia, nykyään pitäisi olla elastaania mukana, lörpöt ja ribit ja liian lapselliset ei paljon myy. Puuvillat on hienoja tuolla. Ja nettikauppa, se nyt on vaan pakko olla nykyään. Wexlerillä se on aika surkea. Ankea, ihan liian pienet kuvat (joo suurenee kyllä, mutta ei niitä kukaan jaksa monesti klikkailla), epäselvä. Koko valikoima (myös ne napit ja vetoketjut yms.) pitäisi olla netissä houkuttelevasti ja helposti saatavilla. Hirmuinen työ, mutta se vaan on tosiasia että pelkkä kivijalkaliike ei meinaa kannattaa. Lisäksi nykyinen sijainti on "ei missään". Launeella olisi ollut parempi, siellä on isot marketit ja Kärkkäinen, helpompi olisi poiketa, asiakasvirtaa olisi varmasti enemmän.

    VastaaPoista
  4. Perus pienyrittäjän arkea laman keskellä tuo kirjoitus. Mutta tuo kyseinen kauppa on liian monipuolinen. Olisi helpompi markkinoida jos olisi selkeät kohderyhmät. Nyt kauppa myy huippulaatua ja ihan retkua. Yhdyn edellisen kommentoijan tekstiin. Mimmu

    VastaaPoista
  5. Yleensä en kommentoi, mutta nyt on pakko.
    Kyllä tuossa tilanteessa tulisi myös katsoa peiliin. Tottakai se onko jokin kauppa auki vai kiinni huonenna, on suoraa seurausta sille mitä ja kuinka paljon asiakkaat ostavat. Mutta se paljonko ja mitä asiakkaat ostavat, on taas kiinni esimerkiksi palvelun laadusta. Kyseisessä kangaskaupassa asioineena voi kertoa, että ainakin minun saamani palvelu oli suorastaan surkeaa. Ensin en saanut palvelua lainkaan ja sitten, kun sain, ei se järin ystävällistä ollut. Kaiken kruunasi kuitenkin se, että minulle luvattiin tilata tuote X, joka oli sillä hetkellä loppu, annoin yhteystietoni ja kaikki, mutta mitään ei koskaan kuulunut. Kävin kerran kyselemässä peräänkin, olisin ihan todella ostanut sen tuotteen (ja muutakin), mutta kun ei tuntunut kiinnostavan, niin marssin siihen Isoon Pahaan Ketjuun ja ostin sieltä. Ja se Iso Paha Ketju on aina asioidessani osannut vastata kaikkeen mitä olen kysynyt ja palvellut asiallisesti ja ystävällisesti.
    Että niin... mitä tähän enää lisäämään. Hyvää jatkoa valitsemallanne tiellä.

    VastaaPoista
  6. Sama kokemus Wexleristä kuin edellisellä kirjoittajalla. Asiakaspalvelussa olisi petraamista. Myyjä tai omistaja ei saa näyttää olemuksellaan asiakkaalle, että huonosti menee tai ostitpa surkean vähän.

    VastaaPoista
  7. Oh, hoh, olipas tullut kommentteja niin tänne kuin WEXLERin Facesivuille. Tekstiä oli jaettu Facessa 712 kertaa. Huh, huh! En itse ota kantaa Wexlerin teiltä saamaan palautteeseen. Toivottavasti Erica lukee palautteet ajan kanssa itse. Minä olen ollut tyytyväinen heiltä saamaani palveluun, mutta yllättynyt siitä etten itsekään tiennyt, että kauppa oli auenut uudelleen Lahden Jalkarannassa. Syy miksi jutun julkaisin oli lähinnä se kuinka omilla pikkuvalinnoillamme voimme tukea pienyrittäjiä. Mutta ymmärrän itsekin autottomana vähävaraisena kuluttajana kuinka vaikeaa se on. Kun rahaa ei ole, rahaa ei ole. Itse myös yritän pitää tavara- ja materaalimäärämme kodissamme mahdollisimman pienenä, joten vältän kaiken turhan ja "ehkä käytän tämän joskus" - tavaran hankkimista. Mielummin pyrin pääsemään vanhasta eroon kuin ostamaan uutta. Ruokaa sen sijaan on ihan pakko ostaa, silloin tuenkin ensisijaisesti lähikauppaamme. Sielä henkilökunta on ystävällistä ja kassalla on aina aikaa kysellä kuulumisia ja lähettää terveisiä Wili-pupullemme <3. Myös -30% tarjoukset ovat lähikaupassa jokapäiväistä iloa, Prismassa ne ovat harvinaisia löytöjä. Eli lähikaupan kannattaminen säästää myös perheemme rahaa.

    VastaaPoista

Olen iloinen jokaisesta kommentistasi!