perjantai 14. elokuuta 2015

Käsityöbloggari-ilta ja Husqvarna Viking


Toukokuussa sain ilahduttavan yhteydenoton opiskeluaikojeni yhteistyökumpanilta Husqvarna Vikingiltä. Neulanhaltija-blogia ja Neulanhaltijan työhuonetta pyydettiin heidän yhteistyökumppanikseen. Olin yhteydenotosta hyvin otettu ja onnellinen. Vastasin viestiin viivyttelemättä, että Husqvarna-uskollisena bloggarina, ompelijana, tekstiilitaiteilijana, käsityösynttärien järjestäjänä ja opettajana tartun tilaisuuteen riemulla.



Eilen illalla sain tutustua Kauniin Tuusulanjärven rannalla Husqvarna Vikingin herttaiseen henkilökuntaan Mariaan ja Ireneen (kuvassa alla), kolmeen ompeluun ja vaatetukseen intohimolla suhtautuvaan energiseen bloggariin sekä Husqvarna Viking Opal - ompelukoneeseen ja sen lisätarvikkeisiin. Ilta oli mukava ja hyvin antoisa. Alla hieman kuvagalleriaa inspiroivasta illastamme.






Blogimaailmasta Husqvarnan yhteistyökumppaneiksi valikoituivat Kototeko -blogin takaa Sanna (valkoinen mekko, mustin pikkupilkuin), Helmoja ja hepeneitä -blogin takaa Krista (kukkamekko), weekend chic -blogin takaa Piia (mustamekko)  sekä minä, Neulanhaltija ja galleriasatuitapaa -blogien rustailijana (päivänsäde kasvoillaan). En tuntenut illanviettokumppaneistani ketään, joten sain illan aikana viisi uutta käsityöorientoitunutta tuttavaakin.

Blogiyhteistyönä saamme testattaviksemme Husqvarna Vikingin Opal -ompelukoneen ja ompelutarpeemme mukaan koneeseen kuuluvia lisätarvikkeita. 

Minä joudun vielä odottelemaan omaan konettani viikon ajan, sillä olin reisuussa junalla ja käsimatkatavarana ompelukone laatikkoineen on vähän turhan painava kannettavaksi. Muut bloggarit sen sijaan pääsevät hurvittelemaan upouusilla koneillaan jo vaikka heti kotiin päästyään.


Illan ja blogiyhteistyön ansiosta minäkin sain viimein ikiomat applikaatiosakset (Jee!) ja riittävästi (100kpl) ompelukoneen 80-koon neuloja :). Nyt kun on neuloja katkottavaksi ja uusi kone alla, voisin taas innostua vaikka pitsimäisistä veteen liukenevan materaalin päälle ommelluista vaatteista, joita 
yhteen aikaan tehtailin intoapiukeana enemmänkin.



Lisäkuvia näistä konekirjotuista pitsitöistä löydät galleriastani.







Illan aikana kokeilimme Opal -koneiden ominaisuuksia ja saimme kotiinkin testattavaksi lisävarusteena myytävän ympyrän ompelukiskon. Näppärä kapine, jota tulen varmasti hyödyntämään tilkkutöideni tikkauksissa. Täältä löydätte Husqvarnan videon, jossa apuvälineen käyttö on havainnollistettu.


Ompelun ohella nautimme Majatalo Onnelan antimista ja höpötimme tyypillisiä naisten juttuja, kodin sotkuista synnytys- ja imetyskertomuksiin.







Kerron upean uuden koneeni ominaisuuksista lisää ompelupostauksieni yhteydessä. Nyt minun on vain maltettava odottaa ensin koneen saapumista työhuoneelleni. 



Tähän loppun vielä laitan kuvan syksyisestä kirjanmerkeistä, jotka askartelin toissailtana kaikille blogi-iltaan osallistuville rautalangasta silkkitilkuista ja kirjansivuista. Voipi sitten jokainen vaikka sujauttaa kirjanmerkin ompelukoneen käyttöohjekirjan väliin aina niille sivuille, joita kulloinkin on lukemassa. Toivottavasti muistavat silloin myös minua, Lahdessa asuvaa Husqvaranalla ompelevaa kädentaitajaa.


22 kommenttia:

  1. Vautsi miten mahtavaa, että pääsit mukaan moiseen! Näyttää ja kuulostaa upealta!

    Alinakin osti viime viikolla ihka oman Husqvarnan rippilahjarahoilla:)

    T.Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, tosi makeeta, että Alina on niin innostunut ompelusta, että sijoitti rahansa onpelukoneeseen. Kerro tyttärelle terkut, että hyvän koneen osti :) !

      Poista
  2. Kiitos ihanasta kirjanmerkistä! Ja muutenkin oli todella mukava viettää iltaa yhdessä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellenne, oli ilo tutustua teihin. Bloginne ovat visuaalisesti niin hienoja, etten ikimaailmassa kylkenisi vastaavaan. Mutta onneksi blogistaniaan ja käsityökentälle mahtuu monenlaista taaplaajaa :) . Mukavaa syksyä sinulle!

      Poista
    2. Sinunkin blogistasi löytyi mukava postaus blogi-illasta. Käykäähän muutkin katsomassa Piian kaunista blogia!

      Poista
  3. Hienoa. Varmaan teillä oli antoisa ilta. Minulla on myös tuo pyöröohjain, mutta olen aika vähän käyttänyt sitä. Kivoja ompeluita teitte sillä. Omistan myös Husqvarnan shappire 870quilt ja Desinger Ruby de luxe koneet. Kiva jos saisi ideoita lisää blogisi kautta. Minulla on myös 5d professional ohjelma... jota en kyllä osaa käyttää kunnolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että omistat noin hienoja Husqvarnoja. Laita minulle meilinä vaikka vinkkejä mistä lisätarvikkeista olet kiinnostunut, niin voin pyytää niitä blogiini koetestaukseen. Kaikki koneidesi välineet eivät tietysti sopi välttämättä Opal -koneeseen, mutta useimmat kyllä. Ja eihän sitä koskaan tiedä jos saan vaikka joskus testaukseen nykyaisen kirjovankin koneen tai jonkin konemalleistasi.

      Itselläni on tällä hetkellä Husqvarnan ikivanha saumuri (ostettu käytettynä v. 1990), Husqvarna Rose -ompelukone muistikorteilla toimivalla kirjontaosiolla (saatu sponsorilahjana opinnäytetyötäni varten v. 1998) ja Husqvarna Quilt Design - erityisesti tilkkutöille suunniteltu ompelukone (saatu Feel Free taidetilkkutyökilpailun palkintona v. 2002). Kaikkia koneita olen käyttänyt ihan hirveän paljon. Saumuria vähiten. Täytyy rehellisesti sanoa, että uusi kone ei ole ollenkaan pahitteeksi, sillä vanhat on jo aikalailla eläkeiässä ja mellä ompelukone surisee lähes päivittäin. Myös järjestämilläni kursseilla yksi ylimääräinen kone on tervetullut. Olen Husqvarnalle erittäin kiitollinen sponssauksesta ja testaajaryhmään pääsemisestä.

      Poista
  4. Kyllä muistetaan, oli tosi kiva tavata noin taitava ja inspiroiva tekijä ihan kasvotusten :). Ehdin vähän jo tänään testailla konetta, viikonloppuna tarkoitus olisi enemmänkin :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Te kaikki olitte myös inspiroivia persoonia. Oli mukavaa tutustua, minä kun olen aikalaika yksinpuurtaja. Ainut sosiaalinen elämä ompeluun ja kässäilyyn liittyen tapahtuu tämän blogin palautteiden välityksellä ja kässäkursseilla, joita saan sillointällöin pitää.

      Onnea uudelle koneelle ja luovuuden iloa syksyysi!

      Poista
  5. Upeaa ja mahtavaa, onnittelut yhteistyöstä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Jos sinullakin on jotain toiveita tutstua joihinkin tilkkutöissä käytettäviin lisätarvikkeisiin, voin meilata niistä minulle, niin testailen niitä täällä blogissa oikein mielläni.

      Itse en ole koskaan ollut mikään tilkkutyö- ja ompelutarvikehifistelijä, kuten kaikki minun blogia lukeneet ja kursseillani olleet varmasti tietävät. Siksi nämä uudet välineet ovat minullekin täysin uusia ja ihmeitä täynnä. Ja te vakkarilukijat tiedättekin varmaan kuinka satalasissa minä aina uusiin haasteisiin tartun :). Että vinkkejä otetaan vastaan oikein mielellään!

      Poista
  6. Onnittelut yhteistyöstä! Ihan mahtavaa! Olen ihan untuvikko täällä blogimaailmassa ja vaikutuin, kun selasin blogiasi. Olet kyllä todella taitava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. Ja tervetuloa blogimaailmaan! Sinun blogissasi näytti olevan sitä kaikkea mistä minun elämäni koostuu; ompelua, käsitöitä, puutarhajuttuja ja kirjallisuutta <3 .Olemme himolukijoita koko perhe, mutta jotenkin en vain ole saanut oikein koskaan järkevästi tuotua sitä puolta itsestäni ja perheestäni tänne blogimaailmaan. Lasten ja nuorten kirjat ovat minun ja ja lasteni vahvuuksia ja mieheni kanssa uppudumme myös elämänkertoihin. Mutta rivien välistä joissain postauksissa olen kyllä kirjallisuttakin sivunnut. Mukavaa syksyä sinulle!

      Poista
  7. Aivan mahtava yhteistyö, onnittelut teille kaikille:) Tutunnäköisiä kasvoja kuvissa, olen seuraillutkin heidän blogejaan, mutta sinun blogisi oli minulle uusi tuttavuus. Blogissasi on esilllä upeita ja taidokkaita käsitöitä, paljon minulle uusia juttuja ja mielenkiintoisia tekniikoita. Täytyy keskittyä lueskelemaan ihan ajan kanssa. Kyllä täällä olisi uudelle ompelukoneelle kova tarve. En edelleenkään ole tullut sinuiksi viime kesänä ostamani koneen kanssa, ja ompeluharrastuksen edistyessä, sitä alkaa vaatimaan koneelta vähän enemmän. Opalissahan niitä kaikenlaisia herkkuja näyttäisi olevan. Laittakaahan vain lisää arvioitanne, niin kohta marssin omapelukonekauppaan:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos kauniista sanoistasi!!! Tiedän itse tunteen, kun ompelukone ei vastaa enää omia tarpeita. Minulla oli ylioppilaslahjarahoilla osatamani edullinen perusSinger monta vuotta ja se kelpasi ihan hyvin siihen asti kun tutustuin opinnoissani kaikkiin konekirjonnan mahdollisuuksiin ja ompelukoneiden erikoisvarusteisiin ja apulaitteisiin. Minun Singerini ei käynyt niist yksikään. Halpakone riitti niihin perustarpeisiin suoraan ja siksakkiin, joilla kyllä pääsee jo pitkälle, mutta jo seuraavan hintaluokan koneella oli enemmän mahdollisuuksia. Tämän vuoksi köyhänä (jo kaikki opintotuet ja -lainat käyttäneenä) käännyin Husqvarnan puoleen ja sain heiltä ensimmäisen testikoneeni Viking Rosen, joka on minulla käytössä yhä. Olen ollut Husqvarnaani hyvin tyytyväinen, kun sitä voi päivittää uusin tarvikkein helposti ja se soveltuu hyvin vapaakirjontaan, joka on yksi intohimoni. Singer jatkaa elämäänsä jossain muussa perhessä, kun möin sen Tori.fi palvelun kautta uudelle omistajalle, joka tarvitsi sitä lähinnä lasten vaatteiden kuminauhojen korjailuun ja puklurättien ompeluun :) .

      Poista
  8. Hienoa, Satu! Olet tämän todella ansainut! Kekselijäsyytesi, innovointisi ja oppilaiden inspirointikykysi on vailla vertaansa. Oulussa ikävöidään sinua yhä! T: Helena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos!!! Ihan tässä tippalinssissä kirjoittelen näitä vastauksia kommentteihinne. Te, oppilaat olette omalla innollanne tehneet minusta minut. Olen teille Oulun kansalaisopiston ja Kempeleen kansalaisopiston oppilailleni syvältä sydämestäni kiitollinen. Te olitte minun valoni ja elämäntuleni siellä pohjoisessa, jossa oma perhe, lapsuuden ystävät ja suku olivat kuin kaukainen haave. Nyt kun minulla on perheystäviä kaipaan teitä oppilaita. Aina on ikävä jonnekin. Mutta onneksi teistä osa on löytänyt blogini ja osa myös rohkesti pyytänyt ex-opeaan Facebook -kaverikseen. Olen otettu <3 !!!

      Poista
  9. Olipa kiva tavata sinua ja löytää myös blogisi. Hirmuisen taitava olet kyllä. Kiva katsella töitä, jotka on aika eri tyyppisiä, mitä itse teen. Esim. Tilkkuilu on täysin neitseellistä vyöhykettä itselleni. Täälläkin sitä konetta jo odotellaan malttamattomana. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös oli mukava tutustua sinuun! Ihastelen blogisi taidokasta visuaalista ilmettä ja ompelujuttujasi. Minä aloitin tilkkutöiden teon jo kauan sitten. Ensimmäinen tilkkutäkki valmistui v. 1988, toinen 1993 ja siitä sitten vuosittain syntyi uutta. Käsissäni on syntynyt on syntynyt lähes 40 tilkkutäkkiä. Koko ajan opin uutta ja haastan itseäni. Tilkkutekniikkaan jää helposti koukkuun, etenkin jos pitää sommittelusta, väreistä ja abstaktista ilmaisusta. Minä olen erikoistunut vain tilkkutäkkeihin ja vapaaseen tilkkutaiteeseen. Tilkkuvaatteita, laukkuja tai liinoja jne en ole koskaan tehnyt. Täkit ovat niin pitkäikäisiä ja muodin vaihteluista riippumattomia. Saas nähdä innostutkko sinäkin joskus kokeilemaan oman täkin valmistusta ylijäämätilkuistasi. Minä voisin vaikka toimia jossain tulevassa blogitapaamisessamme opena :).

      Poista
    2. Kiitos! :) Mä en tiedä kestäiskö mun kärsivällisyys... Visuaalinen sommittelu kuulostaa kivalta, mut muuten taitaa olla ainakin tähän elämänvaiheeseen turhan aikaa vievää puuhaa. Vaan eipä sitä koskaan tiedä. :)

      Poista
  10. Ihanaa Satu Ostin itselleni Äidin kuoltua perintörahoilla (ainoa esine johon käytin perintörahoja) pfaffin creative 3.0 IDT enkä ole katunut ompelee mitä vain puolauskin kuin unelmaa. Äiti opetti ompelutaidon ja olen siitä hyvinkin kiitollinen. On muuten hiukka työlästä osien tilaaminen. Kait sitä vois suoraan tehtaaltakin netin kautta tilata . Kiinnostaisi se näkymätön tukikangas sitä tilaisin sinulta jos isomman määrän omistat. Se kun ei ole merkistä kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Maikkilii. Pfaff on myös Husqvarnan omistama merkki. Hyvän koneen ostit! Hyvällä koneella ompeleminen on palkitsevaa ja saa aikaan tekemisen riemun. Jos tarkoitat veteenliukenevaa läpinäkyvää tukikangasta, niin se on minullakin lähes loppu. Voisin tilata kanssasi vaikka puoliksi rullan. Ota yhteyttä yv:nä.

      Poista

Olen iloinen jokaisesta kommentistasi!