maanantai 5. lokakuuta 2015

Markkinoilla koettua



Tikkurilan maalaismarkkinat ovat nyt koettu ja yön aikana analysoitu. Markkinoilla kävi juuri niin kuin olin uumoillut. Tuotteeni olivat yleisön tarpeisiin ja haluihin sopimattomia ja vääränlaisia. Niitä jopa aika-ajoin kehuttiin, ihmeteltiin ja ihasteltiin, mutta kauppoja ei syntynyt. Lauantaina yhdeksän tunnin palelemisen jälkeen en ollut myynyt mitään. Siis en mitään!

Tikkurilan markkinoilla kyllä piisasi väkeä. Hymyjä ei tarvinut jakaa tyhjille kadulle. Kadut olivat sakeana ihmismassoista. Toivorikkaita myyjiä oli useita satoja toivoen ja odottaen toimeentuloa itselleen. Jotkut vain epäonnistuivat täysin, kuten minä.




Ystävälläni Katrilla, Denimi By Katri -yrittäjällä, kiinnostuneita asiakkaista riitti minua enemmän, mutta hänelläkään kauppoja ei syntynyt kuin kymmenkunta. Näin kävi myös monilla muilla käsityöesineitä myyvillä pienyrittäjillä. Moni kertoi minulle, että joko asiakaskunta tai tuotteet olivat heilläkin näille markkinoille vääriä. Nyt minullekin valkeni vasten kasvoja kuinka tämä vuosia jatkunut talouslama todella näkyy ihmisten ostokäyttäytymisessä.



Hunajan, metrilakun, vohvelien, muovipussien, marjojen ja sienien kauppiaat sen sijaan tekivät hyvän tilin. Myös hautakynttilät - ja lyhdyt, lasiset ikkunakoristeet sekä kuivakukkaasetelmat tekivät kauppansa. Lauanatai -iltana olin jo valmis luovutamaan ja pakkaamaan tavarani pois. Onneksi näin kuitenkin muutaman sukulaisen messuilla, joiden kanssa jutustelu auttoi minua muistamaan, että olen yhä tärkeä, vaikka tuotteitani ei kukaan haluakaan kotiinsa. Myyjän ja muotoilijakäsityöläisen ura ei toisaankaan olen minua varten. Loppuillasta yksi asiakas osti yhden adoptioeläimem peteineen. Se oli päivän ainut kauppani.



Olin lauantai-iltana kymmenen tunnin ulkona värjöttelyn jälkeen kuitenkin niin väsynyt ja kylmissäni, että en jaksanut ajatellakaan enää kotiin siirtymistä. Jäin yöksi Vantaalle ja ajattelin kokeilla tuotteiden myymistä vielä sunnuntaina uudestaan edes muutaman tunnin ajan.


Sunnuntaina liikkeellä oli hieman erityylistä väkeä kuin lauantaina ja useampi jäikin nyt hypistelemään tuotteitamme. Saimme paljon kannustavaa palautetta ja tuotteidemme esillepanoa ja designia kehuttiin. Kauppoja ei silti syntynyt. Laskin lopulta kaikki hintani -50%, että saisin edes maksettua n. 200€: n arvoisesta telttapaikasta osuuteni. Alennuksen jälkeen myin yhdelle asiakkaalle kuusi adoptioeläintä peteineen ja yhden kirjalaukun asiakkaalle, joka osti laukun lahjaksi kirjastossa työskentelevälle siskolleen. Sain maksettua paikkani ja matkakuluni. Yhtään euroa ei jäänyt palkaa lukuisista työtunneista, saati voittoa.


Olen taas kokemusta rikkaampi ja ymmärrän, että tätä tietä ei ole todellakaan tarkoitettu minulle. Jatkan siis yhä silmät nauraen nukketeatterieni parissa ja omistan vapaa-aikani perheelleni ja kodilleni tuotesuunnittelun ja tuotevalmistuksen sijasta. Denimi by Katri jatkaa vielä valitsemallaan tiellä ja toivotankin ystävälleni onnea ja menestystä. Tuotteesi on kauniita ja toimivia! Kiitos seurasta, ilman sinua olisin luovuttanut jo ensimmäisten tuntien aikana.




Nukketeatterikiertueeni jatkaa sensijaan iloisena kulkuaan. Tiistaina kaikille avoin, ilmainen esitys, Kirjastoretki, on Kärpäsen kirjastossa, Lahdessa klo 9.30 ja 10.30. Esitys sopii parhaiten 3-8-vuotiaille lapsille. 

Syysmetsä -teatterikiertueeni kiertää loka-marraskuun ajan Lahden ja ympäristökuntien kouluissa Lastenkulttuurikeskus EFEKTIN tukemana. Sain heiltä apurahan kiertueelleni. KIITOS mitä kaunein!

Mukkulan kirjaston vitriinissä alkaa tänään näyttelyni muotoilemistani kirjalaukuista. Näyttely auki kirjaston aukioloaikoina. (Niistä samoista laukuista, jotka ei markkinoilla kelvanneet kenellekään ;) )

Tiistai-iltana 13.10 klo 17-20 Neulanhaltijan työhuone on Lahden Ristinkirkossa Kirjastoretki nukketeatteri-standin kanssa. Ristinkirkossa on tuolloin kaikille kasvattajille avoin luento- ja keskustelutilaisuus Satujen ja tarinoiden kautta lukemisen iloon - Lukutaito avaa kaikki ovet.


Mukavaa Lokakuuta kaikille! Minä lähden pian kirjastoon näyttelyni tekoon ja siitä kouluuun opiskelemaan lapsi- ja perhetyötä. Halaus teille kaikille!


4 kommenttia:

  1. No voi harmin harmi! Hei vaan! Kaikki nayttaa kauniilta ja houkuttelevalta - todella ikava etta tilanne on nyt mika on. Meillakin tama kesa oli todella yllatyksellin. Suurin osa ihmisista ei ostanut mitaan mistaan. Sitten meni jotain kallistakin, minka olisi luullut jaavan hyllylle. Nautitaan tekemisesta ja toivotaan etta ajat paranevat pian. Aurinkoiset terveiset Kreetalta! Teje

    VastaaPoista
  2. Hei vaan, ikävää, että kävi näin. Samalla tässä mietin tulevia myyjäisiä. Sama taitaa odottaa meikäläistä. Mutta älä anna periksi, kuinka tylsää olisi jos meitä rustaajia ei olisi. Lama tekee ihmisistä tällaisia varovaisia. Ja ehkä ihmiset ajattelevat että myyjäisiä riittää ennen joulua, ei ole kiirettä ostaa. Eikä monetkaan osaa kuvitella kuinka kalliita myyntipaikat ovat. Muuten MIKSI on niin?

    VastaaPoista
  3. Tuo on harmillista, kun on panostanut töihinsä, eikä ne sitten kiinnostakaan ihmisiä. Luulen, että tämän hetkinen taloustilanne on laittanut ihmiset niin varovaisiksi ostosten kanssa. Kyllä minäkin nyt työttömänä mietin paljon tarkemmin ostoksiani. Vielä ne asiakkaat löytävät sinun työsi, usko pois. Niin kauniita ja taidolla tehtyjä kaikki. Hienoa, että nukketeatterisi menestyy!

    VastaaPoista
  4. Kiitos teille ihanat kommentoijat ja kannustajat!!! Olen iloinen, että tsemppasitte tuotteideni olevan ihan käypiä muotoilutuotteita. Olin itse aika skeptinen jo alunalkaenkin markkinoita kohtaan, sillä itselläni on markkinoista sellainen helppoheikkien-myyntitapahtumakuva. Itse kun en ole lainkaan myyjäainesta. Minulla ei ole paloa myymiseen. Intohimoni ovat aivan muualla. Toivoin kuitenkin, että edes joitain kalliita design-tuotteistamisen olisi käynyt kaupaksi:tilkkutäkkejä, silkki-villahuiveja ja tallukoita. Odotin ulkomaalaisia turisteja, joita markkinoilla ei näkynyt lainkaan. Olin luvannut lapsille kaikki tuloni ulkomaanmatkan säästötilille. Näillä myynneillä matka taitaa nyt siirtyä vielä muutamalla vuodella. Mutta ei tämä minua lannista. Vahvuuteni ovat toisaalla. Mutta toivon, etteivät muut käsityömuotoilutuotteisiin aikansa ja sielunsa laittavat saisi näin turpiinsa kuin minä. Olisitte kyllä kaikki tulonne ansainneet!

    VastaaPoista

Olen iloinen jokaisesta kommentistasi!