lauantai 2. tammikuuta 2016

Kartta tulevaisuuteen


Heipä hei taas pitkästä aikaa! Toivottavasti teillä kaikilla oli mukava ja rentouttava joulu ja vuodenvaihde, Ja elämänne on muutoinkin mallillaan.

Minulla viimeiset viikot ovat kuluneet itsetutkiskelussa. Olen kuulemma itkenyt unissanikin öisin. Ihoni kukkii. Vyötäröni ja poskeni leviävät. Sydän lyö ylikierroksia. Elämäni ei ole enää ollut sitä mitä haluan tai sitä mikä on perheelleni hyvää elämää. Olen eksynyt omalta tieltäni. Nyt on korjauksen ja uusien polkujen aika.


Oletko sinä koskaan itse aiheutetusti eksynyt elämässäsi hukkaan onnellisuuden polulta? Unohtanut sen mikä oikeasti sai sinut hymyilemään, nauramaan ja voimaan fyysisestikin hyvin? Onko pilke silmäkulmastasi joskus kadonnut ja olet siirtynyt elämään "kaikki-on-muka-hyvin" elämää? 

No, minä eksyin pariksi vuodeksi, mutta onneksi ymmärsin eksyneeni. Eksymistäni eivät aiheuttaneet lapset tai mies vaan minä itse ja turhautumiseni siihen, että minusta tuntui etten kelvannut kellekään, koska työmarkkinat eivät minua vakityöhön kaivanneet. Mutta nyt olen alkanut taas raivata aikaa niille asioille, joita olen elämässäni laiminlyönyt ja välttämään niitä asioita, joilla olen itseni lamaannuttanut.

Ensi alkuun rakensin itselleni Aarrekartan vuodelle 2016, eli kartan niistä aarteista, jotka saavat minun elämäni raiteilleen ja suuni hymyyn. Tämän aarrekartan asetin kylmiön oveen lasten lukujärjestysten viereen.





Aarrekarttani sisältää mm. turhien tavaroiden ja asioiden poistamista kodistamme, tavara- ja esinepaljous sekä turhat rojut vievät ainakin minulla hirmuisesti energiaa. Aarrekarttani sisältää myös kahvi- ja teehetkiä ystävien kanssa. Nyt otan itse ystäviin yhteyttä, enkä enää vain odota, että joku kiireiltään ehtisi ottaa joskus minuun yhteyttä. Aarrekarttani suurin ponnistus on kehon hyvinvoinnin lisääminen itseäni ilahduttavan liikunnan eli joogan ja uinnin kautta. Lisäksi toivon Aarrekartassani, että näkisin ensivuonna muotoilijan ja opettajan ammattini uudelleen nousun. Aarrekartta sisältää myös liikunnallisen ulkomaan matkan, jonnekin rauhalliseen kauniiseen paikkaan, missä meri liplattaa ja ruoho on vihreää.

Toiveeni on että kaikki nämä Aarrekarttani osoittamat tunteet ja asiat käyvät toteen tänä vuonna. Ainakin Aarrekartan valmistumisen jälkeiset päivät vaikuttavat jo lupaavilta. Olen jo kutsunut vieraita meille, käynyt kahviloissa, siivonnut kaikki kotimme kaapit (hankkinut jopa kaappeihin yhtenäiset Nordic Hysterian henkarit) ja laputtanut meille turhaa ja ylimääräsitä tavaraa kirpputorille. Huomenna olen menossa opiskelukaverini kanssa joogaan ja sitä ennen ystäväni tupareihin. Kohta lähden juoksulenkille. Lisäksi aloitin työhuoneellani uuden ihanan nukketeatterin rakentamisen, joka johti myös koko työhuoneeni toimintojen ja tilojen uudelleen päivitykseen. Aijon käydä tammikuun aikana läpi kaikki käsityötarvikkeeni ronskilla otteella ja teen työhuoneestani pienen, rauhallisiin sävyihin painotuvan hyvinvointikeskuksen perheelleni. Olen taas täynnä energiaa.

Seuraavissa postauksissa onkin tiedossa työhuoneeltani bongattujen ompelukoneen paininjalkojen esittelyä teemalla "Tunnetko paininjalkasi"  sekä nukketeatteriprokkiksen valmistusta. Ehkä voisin jäjestää jonkinlaisen blogi-kirppiksenkin työhuoneeltani löytyneistä minulle ylimääräisistä laatukankaista tai käsityötarvikkeista.



Energistä vuotta teille kaikille! Karsitaan yhdessä pois elämästämme liika roina ja asiat, jotka kuormittavat meitä liiaksi. Ja raivataan tilaa niille asioille ja esineille, jotka meitä ilahduttavat.

Halaus!
















12 kommenttia:

  1. Hieno postaus!
    Joskus meidän jokaisen on syytä pysähtyä ja tutkiskella elämäänsä, vaikka tuntisikin että kaikki on mallillaan.
    Minäkin olen suunnitellut siivoavani kaapit nyt vuoden alkajaisiksi. Eikä tuollaisen aarrekartan laatiminen olisi yhtään pahitteeksi, vaikka koen että elämäni on suht mallillaan.
    Oikein hyvää ja antoisaa vuotta sinulle ja koko perheellesi! Sekä lämmin halaus! <3
    Ja mun mielestä sä oot yksi taitavimmista ja idearikkaimmista ihmisistä, mitä oon koskaan tavannu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, Riina! Kyllä minunkin elämäni on pääsääntoisesti ihan mallillaan, mutta toisinaan on ihan hyvä kyseenalaistaa omia käytäntöjään. Minulla esim tuo liikunta oli jäänyt ihan liian vähille. Siihen ei muka ikinä oikein löytynyt aikaa ja sitten kun aikaa oli, niin koin siitä ajasta huonoa omaa tuntoa ja sitten oli paha olla. Nyt yritän olla enemmän balanssissa vapaa-ajan ja touhujeni kanssa ja karsia pois niitä asioita, jotka vievät liikaa energiaa minulta ja perheeltäni. Ja yritän myös repiä rakkaita ystäviäni pois omista oravanpyöristään yhteiseen hauskan pitoon.

      Poista
  2. Joskus pitäisi ottaa aikaa itsekin miettiä ja tutkistella eläämäänsä, koska kaikki tapaa mennä omiin uomiinsa ja vaikka kaikki tuntuu olevan kunnossa, olisi hyvä aina tutkistella, mikä tuntuu omalta jutulta.
    Aarrekartta hyvä idea uudelle vuodelle ja antaa suunnan. Ryhtiliike täälläkin liikunnan osalta on tarkoitus tänä vuonna toteuttaa:)
    Mukavaa ja idearikasta uuden vuoden alkua koko perheelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Tilkkureppu ja onnea sinunkin liikuntaharrastuksiin ! Joskus on tosiaan hyvä pysähtyä rutiineihin ja tarkistaa voisiko itseään piristää jollain ihan uudella touhulla. Iloisia ja luovia hetkiä vuodellesi 2016!

      Poista
  3. Ihana ja inspiroiva aarrakartta! Toivottavasti toiveesi käyvät toteen. Minäkin aloitin syksyllä uuden joogaharrastuksen, joka on kyllä ihana hengähdys kiireisen arkirumban keskellä.

    Sinä olet kyllä taitavin ja touhukkain ihminen, jonka tiedän, kyllä se sinun paikkasi työelämässäkin vielä osuu kohdalle. Ehkäpä minäkin olen tässä jonnekin omaan matkalla, vaikken olisi tästäkään pestistä uskonut olevan hyötyä se oman löytämisessä.

    Tsempataan yhdessä ja juodaan virtuaalikahvit, kun ei muuten päästä saman pöydän ääreen! Halit!

    T.Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiina tsempeistä ja sitä samaa tsemppiä toivotan myös sinulle! Kyllä se matka on ainakin mielenkiintoinen tälläisillä haparoivilla askeleilla, koskaan kun ei tiedä mitä nurkan takana odottaakaan ja mihin tie lopulta johtaakaan. Ehkä minussa kasvaa nyt jotain (ja sinussa myös) mitä itse ei vielä edes näe tai ymmärrä.

      Katsoin eilen telkkarista Sofi Oksasen Puhdistus -elokuvan ja huh huh, kyllä meillä vaan on helppoa nykyään! Ei se oma tie tuntunutkaan enää niin tärkeältä, psikallaankin on hyvä pysyä kun on rakkaat rinnalla ja turvassa.

      Poista
  4. Juuri näin! Itsekin olen täällä pohtinut samankaltaisia asioita. Oikein hyvää, nautinnollista ja rauhallista vuotta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa tätä vuotta sinullekin, Krista! Pohdiskellaan ja touhutaan, iloitaan ja kehitellään uutta, eiköhän se tie sieltä sitten jostain meille kädentaitajullekin löydy.

      Poista
  5. oletkohan hiukan turhaan huolestunut monista asioista ... on niin erilaisia jaksoja elämässä, kuten perhosen kehityksessä... malttamaton mieli tietysti kokee ajan kuluvan hukkaan, kun ideat ja tekemisen halu pakottavat...
    jaksamista, hyvää alkanutta vuotta toivottaa Ma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on. Minulla tämä epätietoisuus on vain jatkunut jo kohta 12 vuotta, joten olisi ehkä jo aika kuoriutakin :). Mutta ymmärrän myös sen kuinka siunattu olen ollut, kun olen saanut olla nuo kaikki vuodet lasteni kanssa heidän varhaisissa vuosissaan ja pitää heitä sylissä vailla erityistä kiirettä ja hoppua aina kun he ovat sitä halunneet. Nyt nuorimmaiseni lähti tänään päiväkotiin, koska minun tulevat opintojeni työssäoppimmisjaksot sijoittuvat 12 viikolle tälle keväälle. Olo on ollut varmaan haikea, sillä pikkuisestanikin on tullut jo iso, omatoiminen ja halukas sukeltamaan omiin seikkailuihinsa. Siksi ehkä tämä oma seikkailukin kaipaa nyt suunnan tarkistusta. Mukavaa alkanutta vuotta sinullekin, Ma!

      Poista
  6. Mielenkiintoista!! Tsemppiä uuteen alkuun. Jospas minäkin hieman ryhdistäytyisin...

    VastaaPoista

Olen iloinen jokaisesta kommentistasi!